PUBLICITEIT / ADVERTISEMENT
 

Go Back   Pocketbike-, Minibike & PitbikeForum > Tuning > Technische Tuning
User Name
Password
FAQ Members List Calendar Search Today's Posts Mark Forums Read


Closed Thread
Thread Tools Search this Thread Rate Thread Display Modes
Unread 06-09-2005   #1
JamesB
Registered User
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lovendegem, Oost-Vlaanderen
Age: 46

Bike: 2009 KTM SMR450 / Yamaha WR450F/ Yamaha XTX660 Supermoto / Tsjoetsjoekie GSX 750 .
Alle merken : vastlopers en wat eraan te doen?

Zo heel af en toe slaat bij elk van ons wel eens de vastloopduivel toe. Een vastloper is niks meer dan de zuiger die zich gaat vasthechten aan de cilinderwand. Waarom hij dat doet, wordt hieronder uitgelegd.
Vastlopers zijn meestal vrij makkelijk op te sporen, in die zin, dat de reden van het vastlopen makkelijk te bepalen is.
Eigenlijk kunnen we een aantal klassieke vastloop-patronen onderscheiden :
- de vierpunts – vastloper
- de lichte vastloper door een te arm mengsel
- de vastloper door slechte of onvoldoende smering
- de gebroken zuiger – vastloper
- vreemde voorwerpen - vastloper
Attached Images
File Type: jpg 1.jpg (11.0 KB, 1174 views)
File Type: jpg 3.jpg (10.5 KB, 1165 views)
File Type: jpg 4.jpg (9.7 KB, 1164 views)
File Type: jpg 5.jpg (11.1 KB, 1155 views)
File Type: jpg 6.jpg (10.8 KB, 1153 views)
JamesB is offline  
Sponsored Links (Hide this adverts)
Unread 06-09-2005   #2
JamesB
Registered User
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lovendegem, Oost-Vlaanderen
Age: 46

Bike: 2009 KTM SMR450 / Yamaha WR450F/ Yamaha XTX660 Supermoto / Tsjoetsjoekie GSX 750 .
Vastlopers zijn natuurlijk niet leuk, maar ze kunnen ons wel een en ander leren, en ons toelaten er lering uit te trekken.
Waarom vastlopers?
De belangrijkste reden voor vastlopers zijn slecht onderhoud, en daarmee bedoel ik dat er veel te lang wordt gereden zonder eens een simpele checkup van de motor te doen. Als je steeds maar blijft doorgaan, en na verloop van tijd klopt de boring helemaal niet meer, dan zullen de zuigerveren (of segmenten) er snel de brui aan geven. De motor begint op den duur zo’n vreemde temperaturen te ontwikkelen, dat iets zal moeten buigen, en dat is meestal de zuiger.
Gegarandeerd succes :
Je rijdt een heel seizoen zonder ook maar een keer een deftige inspectie te doen. De laatste race van het seizoen komt er aan, we spreken dan al van september/oktober. De motor lijkt een beetje minder vermogen te geven, maar geen probleem, we draaien er wel eventjes een andere sproeier in. Beetje kleiner, en voila, onze bike loopt weer wat harder en lijkt wat sterker. Wat zijn we toch een goede tuners….
Dit is een fout die heeeeel vaak wordt gemaakt. Immers, rond deze periode is de temperatuur toch al gevoelig gedaald,en koude lucht is nu eenmaal dichter dan warme, dus krijgen we meer zuurstof naar binnen. Eindsom van deze oefening : we staan nu veel te arm, maar het lijkt alsof het goed is. Als je al een andere sproeier zou moeten gaan steken, zou die minstens groter moeten zijn.
Het echte probleem zijn de zuigerveren en de boring die hun beste tijd hebben gehad. De armere afstelling doet het beter lijken. Als hij niet die dag gaat vastlopen, wordt het nog leuker : met een zeer tevreden gevoel zullen we onze toch zo krachtige bike gewoon op winterslaap zetten, om hem de volgende lente weer vanonder het stof te halen. We zullen hem even klaarstomen voor het nieuwe seizoen. Fris boringetje, nieuw zuigertje, en een leuke vastloper na een ronde of twee/drie. Waarom? Het ding stond veel te arm, want aan die sproeier, daar had niemand aan gedacht. Hoezo sproeier? Hij ging toch zo lekker hard tijdens die laatste race????
Zonde van al die mooie nieuwe spulletjes die je had gekocht…..
Vastloper scenario’s
• Geen, te weinig, of slechte olie in de benzine.
• Te veel gas op het verkeerde moment. Een koude motor eventjes stevig opwarmen door een paar keer flink toeren te maken is een behoorlijke optie op een vastloper nemen. Voorzichtig opwarmen is de boodschap. Immers, de cilinderwand en de zuiger hebben twee verschillende uitzettings-coefficienten.
• Air leaks. Slechte dichtingen, slechte keeringen op de krukas, slechte dichtingen op de cilindervoet of kop. Elke vorm van air-leaks maakt de motor armer en armer qua mengsel…..
• Spelingen incorrect. Een D zuiger in een A cilinder doet het keer op keer !!!

Wat is een vastloper eigenlijk?
Wanneer je goede benzine gebruikt, met de juiste hoeveelheid olie (teveel is ook niet goed) en je de tijd neemt om de boel deftig op te warmen,en je direct actie onderneemt bij vreemde geluiden, dan kan er eigenlijk heel weinig misgaan.
Eigenlijk kan je het best omschrijven als de zuiger die niet langer in de boring wil passen. Alle scenario’s die ik reeds aanhaalde komen eigenlijk op hetzelfde neer : teveel temperatuur op de verkeerde plaats. Wanneer de motor plots armer wordt, dan gaat de zuiger oververhitten, en gaat hij dramatisch uitzetten in de cilinder, waardoor hij de cilinderwanden gaat schrapen. Als hij hard genoeg gaat schrapen, stopt hij gewoon, en zit de boel muurvast. Soms loopt hij ook niet echt vast, maar voel je de motor vastkomen. Je houdt even in, en de motor lijkt er plots weer zin in te hebben. Ook dan moet je je verstand gebruiken, en gaan zoeken waarom dit is gebeurt!
En wat is een zogenaamde ‘koude vastloper’ ?
Wel, de naam is in elk geval misleidend. Ook hier gaat het om teveel temperatuur op de verkeerde plaats.Dit type vastloper komt vooral voor wanneer de motor onvoldoende tijd heeft gehad om op te warmen. De zuiger zet immers sneller uit dan de cilinder. De cilinder wordt immers omgeven door ofwel koude koelribben, ofwel door fris water….
Wat heeft mijn vastlooper veroorzaakt?
De beste indicatie van een vastloper is de zuiger nadat hij is vastgelopen. De plaats waar hij is gaan schrapen tegen de cilinder kan je immers makkelijk zien. Een goede technicus kan naar de zuiger kijken, en alleen al daaraan gaan bepalen waarom er een vastloper is opgetreden.
• De vierpunts-vastloper wordt zo genoemd, omdat er rondom de cilinder (meestal op een viertal plaatsen), schuurplekken te vinden zijn. Dit wordt bijna altijd veroorzaakt door een verkeerde speling tussen zuiger en cilinder, of door een zuiger die te heet is geworden.
• Schraapplekken op zowel de inlaat als de uitlaatkant, met aluminium die is achtergelaten op de cilinder is een indicatie van onvoldoende smering
• Schraapplekken op uitlaatzijde. De motor staat te arm. Waarom hij te arm staat kan verschillende redenen hebben: sproeierbezetting,air-leaks, verkeerde benzine. Meestal zal de motor dan ook detoneren, ook wel pingelen genoemd. Dit is een onmiskenbaar geluid. Het klint alsof er iets heel licht ligt te ratelen in de cilinder. Als de motor op hoog toeren wil blijven hangen, zelfs nadat je het gas hebt afgesloten, zit je met een air-leak (valse lucht)
• Schraapplekken aan de zuigerpen worden veroorzaakt door slechte spelingen.Wanneer je zelf de nodige meetinstrumenten hebt, meet dan alles op, anders ga je naar een gespecialiseerd bedrijf.
• Een gat in de zuiger is eigenlijk geen vastloper, maar door de brokstukken zal de motor meestal wel vastlopen. Dit wordt ook veroorzaakt door detonatie, maar dan in zijn ergste vorm. Oorzaken : te roege ontsteking, teveel roetaanslag op de zuiger, slechte bougie, slechte dichtingen die een stuk in de cilinderkop uitsteken.
• Gebroken zuigers komen bijna altijd voor in totaal versleten motoren.
• Vastloper op de krukas (bigendlager vast, ook wel bielle (bjelle) genoemd. Kan verschillende oorzaken hebben, maar steeds de meer extremere vormen van alles wat hierboven staat.

The morning after…..
Vind de oorzaak van de vastloper, en doe er wat aan. Als de vastloper niet al te erg was, en er geen echte groeven in de cilinder zijn achtergebleven, kun je deze verwijderen met wat heel fijn schuurpapier (600 of zo) Monteer alles weer, en ga een eindje rijden. Met wat geluk zijn de racegoden je gunstig gestemd. In het andere geval, moet je de cilinder laten boren, en een nieuwe zuiger monteren.
Maar vooral : maak niet meer dezelfde fouten.
tekst : James Brian Boelens
foto’s : onbekend

Last edited by JamesB : 07-09-2005 at 09:11 PM.
JamesB is offline  
Closed Thread


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is Off
HTML code is Off


All times are GMT +1. The time now is 11:07 PM.

Powered by vBulletin Version 3.5.4
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
© 2005-2007 - www.pocketbikeforum.be
Design and Development vision media :: automotive